Wat zijn de verrassende oplossingen van Stacker Parking Systems in relatie tot brandveiligheid? Daarover vertelde Sven Sterkendries tijdens de Vexpan online lunchbijeenkomst van donderdag 18 november 2021. Hij is brandveiligheidsexpert bij Normec Fire Safety & Security (FSS).
Sven is enthousiast en komt meteen ter zake. Met een filmpje van een Stacker Parking System geeft hij uitleg hoe het systeem auto’s geautomatiseerd stapelt in parkeergarages. “De Efteling voor voertuigen, noem ik dat altijd.” Hij licht toe hoe dat verrassende oplossingen kan bieden voor diverse partijen. Niet alleen ten aanzien van efficiënt ruimtegebruik in volle (binnen)steden. Maar ook bij de groei van het aantal elektrische voertuigen (en oplaadplekken) in parkeergarages, waarbij het vraagstuk brandveiligheid een steeds prominentere rol gaat spelen.
De voordelen van een Stacker Parking System in combinatie met een sprinklerinstallatie kunnen zowel voor het bevoegd gezag, de verzekeringsmaatschappij als voor de eigenaar/gebruiker van grote waarde zijn. Vanwege het geautomatiseerde liftsysteem zijn er allereerst geen personen in de parkeergarage aanwezig, behalve tijdens het uitvoeren van onderhoud. Dat scheelt ontruimingstijd. Ten tweede maakt het systeem het mogelijk om een auto zeer nauwkeurig op een parkeerplaats te positioneren, in relatie tot de positie van een sprinklerkop.
Ook maakt het systeem het mogelijk om in combinatie met temperatuurmonitoring een beginnende autobrand snel te isoleren. Het liftsysteem brengt de betreffende auto dan relatief snel naar een plek waar deze geblust kan worden. Bijvoorbeeld dichtbij de uitgang of direct in een dompelcontainer. Zo breng je de vuurhaard naar het blussysteem. Een laatste voordeel is dat auto’s in een niet volle parkeergarage gespreid kunnen worden gepositioneerd waardoor het risico op brandoverslag beperkt is.
Sven gaat ook in op groei in het aantal elektrische auto’s en de risico’s die dat met zich meebrengt, vooral met betrekking tot de duur van de vuurlast. Een brand in een elektrische auto is in essentie niet veel heftiger dan een brand in een auto met benzinetank. Een accu blijft alleen wel veel langer ‘na-sudderen’. Iedereen in onze parkeerbranche kent inmiddels de aanbeveling vanuit het IFV en de brandweer op dit punt. Maar in de praktijk blijkt het nog lastig om daarmee tot de juiste (betaalbare) brandveiligheidsoplossingen te komen. Zeker in bestaande parkeergarages.
Aan het einde van Svens heldere presentatie is er gelegenheid om vragen stellen. Daar maken de leden die online aanwezig zijn veelvuldig gebruik van. Zo wordt ingegaan op de vraag hoe om te gaan met rookontwikkeling bij Stacker Parking Systems. Er blijkt geen verschil te zijn met ‘reguliere’ parkeergarages. Wel is het grote voordeel dat in een Stacker Parking System bijna nooit personen aanwezig zijn. De cirkelvormige indeling maakt het een soort grote schoorsteen waardoor rook makkelijk is af te voeren.
Een andere vraag gaat over de snelheid waarmee het liftsysteem werkt. Hoe snel is je auto weer bij je terug? Of bij brand naar een veilige locatie gebracht? Sven geeft aan dat die tijd vergelijkbaar is met de tijd die nodig is om in een reguliere parkeergarage naar je auto te lopen. In diezelfde tijd is een auto dan naar een veilig plek te brengen. Dit is wel afhankelijk van de omvang van de parkeergarage: hoe omvangrijker, hoe langer het duurt. En van het aantal gelijktijdige gebruikers.
Er is ook iemand nieuwsgierig of de genoemde voordelen al in de praktijk zijn gebracht? Nee. Dat is nog niet het geval. Althans niet in Nederland. In Duitsland en andere landen is het wel al toegepast. En bijvoorbeeld bij het autotransport per vrachtschip.
Deze lunchlezing is aangeboden door Normec Fire Safety & Security. Zij vinden het belangrijk in deze fase de mogelijkheden onder de aandacht te brengen, als onderdeel van een stuk bewustwording. “Voordat wat je nu bedenkt in proces van uitvoering is, ben je zo een paar jaar verder.”
Dit artikel verscheen eerder in Vexpan.