Nieuws

Een inkijk in het werk

Man met oranje bouwhelm schrijft

Een werkweek van een VBB-inspecteur

Om een inkijkje te geven in het werk van een VBB-inspecteur, schreef Harry Wierts (Senior Inspecteur bij Normec FSS) een verslag van zijn werkweek.

Vrijdag

Het is vrijdagmiddag klokslag 15:00 uur en ik vertrek bij een klant op locatie. Het is een positieve conclusie, want op locatie is alles spik en span.

Even mijn telefoon weer inschakelen en dan stap ik in de auto. Wauw, 20 ongelezen e-mails en 15 gemiste oproepen. Die kan ik op de terugweg mooi even terugbellen. Na een uur in de auto heb ik precies alle 15 gesprekken afgehandeld. De teller met ongelezen e-mails blijft echter oplopen.

Thuis aangekomen klap ik mijn laptop open en handel de mails in chronologische volgorde af. Het is alweer tegen 18:00 uur als het thuisfront vraagt of ik aanschuif voor het avondmaal en of ik nog veel werk heb, want het is tenslotte weekend. Na de maaltijd neem ik toch nog even plaats achter de laptop om de planning van komende week door te lopen.

Volgende week weer een drukke week:

  • Maandag: kantoordag en beoordelen van een Basisontwerp en een Detailontwerp
  • Dinsdag: inspectie van 8:00 tot 14:00 en van 15:00 uur tot 17:00 nog even toetsen.
  • Woensdag en donderdag: een vroege inspectie. Beide dagen start ik om 06:00 uur
  • Vrijdag: op hetzelfde project het testen van de collectieve bluswatervoorziening tot 12:00 uur en aansluitend een kantoordag

Nu nog even de urenverantwoording en dan is het weekend!

Maandag

Maandagmorgen start ik om 7:30 uur. Lekker op tijd, want je weet maar nooit hoe mijn dag verloopt. Eerst even mijn mailbox door en prioriteiten stellen. Rond 8:15 uur start ik met de beoordeling van een basisontwerp (IB).

Het is inmiddels 12:00 uur als ik de conceptrapportage verzend naar de klant. Een paar spoedmails en 7 telefoontjes, die je niet wil laten schieten, brachten mij deze ochtend op achterstand. Om 16:00 uur ben ik klaar met het detailontwerp, want dit pakket was compleet en voldeed aan de gestelde eisen.

Aansluitend doe ik de voorbereiding voor een inspectie op dinsdag: dit betreft de inspectierapportage en even kijk wat er de vorige inspectie is gebeurd. Mooi, we kunnen de sturingen morgen gelijk om 8:00 uur testen en de installateur komt voor begeleiding.

Dinsdag

Dinsdagmorgen stap ik om 6:30 uur in de auto en de verwachte reistijd is ongeveer 1 uur en 10 minuten. Op locatie kunnen we gelijk starten met de sturingen. Helaas gooit een file roet in het eten en arriveer ik pas om 8:40 uur. Na overleg met de klant mogen we de sturingen nu pas om 14:00 uur testen, in verband met het productieproces. Ok, het zij zo.

Na het eindgesprek verlaat ik om 15:54 uur de locatie. Helaas een negatieve conclusie vanwege organisatorische redenen. Wederom de opslag en het ontbreken van de trekkanalen in de stellingen. Op de terugweg bel ik met kantoor om het toetsen te verplaatsen naar volgende week. De tussenstand: 6 gemiste oproepen en 15 ongelezen e-mails.

Rond 17:00 uur open ik de voordeur. Thuis handel ik het rapport af en verstuur meteen het concept, anders heb ik Maurits aan het eind van de week aan mijn bureau staan. Om 18:30 uur schuif ik aan tafel. Het was een drukke, maar uitdagende dag.

Woensdag

Woensdagmorgen gaat de wekker om 4:00 uur. Even opfrissen, alles inpakken en om 4:45 uur zit ik in de auto op weg naar de volgende klant. Na het voorgesprek gaat om klokslag 6:00 uur de ontruiming af, stopt het gehele productieproces en sluiten de brandwerende deuren. Dit is Hal 1 à 60.000 m2 met zes verschillende huurders. Om 6:50 uur zijn alle sturingen met goed gevolg getest. Zo, nu eerst koffie en de rest van de dag door spreken. We nemen de logboeken door en controleren alle rapportages en onderhoudscertificaten met de installateur en vullen onze rapportage al aan op locatie.

Het is alweer 9:00 uur als we starten met het testen van de brandalarmen en het doortesten van het brandweerpaneel. 12 flowswitchen testen met slang, omdat deze niet op een vaste afvoer zijn aangesloten. Alles is met goed gevolg getest, dus nu even tijd voor een boterhammetje.

Om 12:00 uur starten we bij de eerste huurder. De ingangscontrole duurt even, want de dame achter de balie is niet zo snel. ID-kaart laten zien, inschrijven, veiligheidsregels doorlezen, mondkapje op en nu de visuele inspectie. De huurder loopt mee en stelt duizend-en-een vragen voor wat betreft de opslag. Na het eindgesprek met de huurder is het alweer 12:45 uur. Nog 5 huurders te gaan. Om 17:00 uur, na het eindgesprek, vertrek ik samen met de installateur van deze locatie. Morgen staat Hal 2 op de planning, welke een kopie is van Hal 1. Echter, maar 4 huurders.

Vanavond ga ik vroeg naar bed, want morgen gaat de wekker weer om 4:00 uur.

Donderdag

De volgende dag verloopt voorspoedig en we zijn om 15:00 uur gereed. Op locatie werk ik de rapportages af en om 17:15 keer ik huiswaarts. Onderweg slaat de vermoeidheid toe en besluit even een slaapje te doen op de parkeerplaats bij een tankstation. Ik stel mijn telefoon in op 15 minuten en na het korte dutje rijd ik door naar huis voor een rustige avond op de bank.

Vrijdag

Vandaag heb ik een halve dag inspectie en we starten om 8:00 uur. Het verloopt voorspoedig en om 12:30 uur zijn we gereed. Wanneer ik in de auto stap schakel ik mijn telefoon weer in. Wauw, 12 ongelezen e-mails en 13 gemiste oproepen. Die kan ik op de terugweg mooi even terugbellen…

Harry over zijn werk:

“Eenmaal besmet met het brandveiligheidsvirus kom je er nooit meer vanaf. Elke dag bezig zijn met mijn vak en mijn passie! Daarom sta ik elke dag weer met plezier op, om aan de slag te gaan als inspecteur bij Normec Fire Safety & Security en sta ik voor onze klanten klaar.”

De inspectiewereld is aan een verandering onderhevig

De inspectiewereld is aan een verandering onderhevig

Doeltreffende brandveiligheidsinspecties

Doeltreffende brandveiligheidsinspecties

Innovatie versus inspectie

Innovatie versus inspectie