Botlek Tank Terminal verzorgt in de Rotterdamse haven de op- en overslag van benzine, biodiesel en plantaardige oliën. De capaciteit van de terminal? Een slordige 477.000 m3 and counting.
Medio volgend jaar komt daar nog eens 130.000 m3 bij. Niet slecht als je nagaat dat de terminal in 2011 startte met 200.000 m3. Directeur Charles Smissaert: ‘Goed ondernemerschap is goed luisteren naar je klant. En dat doen we.’
De hoeveelheden die Botlek Tank Terminal (BTT) opslaat, klinken de leek misschien als gigantisch in de oren. Toch beschouwt BTT, een van de meest milieuvriendelijke tankterminals ter wereld, zich als een nichespeler. De benzine en diesel slaat het op in ‘kleine’, moderne tanks. Dit verschaft BTT een flexibiliteit waarmee zij haar klanten uitstekend kan bedienen. De groei van BTT, een capaciteitsverdrievoudiging in acht jaar, dankt het bedrijf aan een aantal factoren. Charles: ‘Om te beginnen zijn de marktomstandigheden sterk verbeterd ten opzichte van onze begindagen. Daarnaast zijn we altijd op zoek naar hoe we klanten tevreden kunnen houden en we ze nog beter kunnen bedienen. De markt waarin we opereren is vrij klein. We kennen alle spelers, en zij ons. We weten wat ze willen: aanmeren, laden of lossen – via weg of spoor – en weer door. En dat alles natuurlijk voor de scherpste prijs. BTT realiseert dat.’
Een bedrijf waar de op- en overslag van gevaarlijke stoffen de core business vormt, heeft uiteraard te maken met behoorlijk scherpe regelgeving. Eentje die in de loop der jaren alleen maar strikter is geworden. Charles: ‘De brand in Moerdijk en de gedwongen stillegging van een van onze concurrenten veroorzaakte een schok in de markt. Toen bleek tevens hoe belangrijk het is om de brandveiligheid op orde te hebben. Of strengere regelgeving echt nodig is? Het antwoord is dat het niet meer anders kan. De acceptatie in de maatschappij van enig risico is enorm afgenomen, de overheid treedt meer terug. Die trend is niet meer te stoppen. De eindgebruiker draagt de verantwoordelijkheid. En die wil zijn medewerkers een veilige werkplek bieden.’
“Wij willen een inspecteur die streng, maar ook pragmatisch is. En die flexibel is. Dat vinden we in Normec FSS.”
Charles Smissaert, Directeur Botlek Tank Terminal
Met die toegenomen wet- en regelgeving, intensiveert ook de relatie met de inspectie-instelling. Normec FSS inspecteert bij BTT een keer per jaar de koel- en schuimblusinstallaties en de brandmeld- en detectiesystemen. Wat zoekt BTT in een inspecteur? ‘Iemand die met je meedenkt, aan de terminal zelf’, zegt Charles. ‘Iemand die streng, maar ook pragmatisch is. En die flexibel is. We hebben hier menigmaal op zaterdag gestaan met de inspecteur als een test door de week niet goed ging. Dat is echt een geruststelling. Je wilt de boel toch gewoon op orde hebben.’